Alkohol a przemoc
Katarzyna Łukowska
Nowelizacja ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej to dobra okazja, żeby przypomnieć, jakie zadania z zakresu przeciwdziałania przemocy są rekomendowane w ramach gminnych programów. O tym, jak system rozwiązywania problemów uzależnień wspiera lokalny system przeciwdziałania przemocy domowej, pisze Katarzyna Łukowska.
Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi była pierwszym aktem prawnym, który użył w swojej treści sformułowania „przemoc w rodzinie” (obecnie przemoc domowa). W 1996 roku, kiedy wprowadzono do ustawy zadania gminnego programu profilaktyk i rozwiązywania problemów alkoholowych, jednym z nich stało się „udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą domową”. Jedno z pierwszych badań zrealizowane w latach 90. ubiegłego wieku w placówkach leczenia uzależnień (wtedy odwykowych) pokazało, że znaczna część partnerek/żon osób uzależnionych uczestnicząca w grupach terapeutycznych dla tzw. współuzależnionych, doświadcza przemocy. Konieczne stało się uruchomienie systemowej pomocy dla osób doświadczających przemocy, a biorąc pod uwagę związek przemocy z alkoholem, włączono takie zadanie do gminnych programów. Osobne gminne programy przeciwdziałania przemocy w rodzinie (obecnie przeciwdziałanie przemocy domowej i ochrony osób doznających przemocy domowej) zostały wprowadzone w 2005 roku wraz z ustawą o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie. Nowelizacja ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej to dobra okazja, żeby przypomnieć, jakie zadania z zakresu przeciwdziałania przemocy są rekomendowane w ramach gminnych programów.
- Edukacja publiczna i profilaktyka przemocy. Celem edukacji publicznej jest przekazywanie wiedzy na temat zjawiska przemocy (wobec dorosłych oraz dzieci), zmiana postaw, np. dotyczących reagowania na przypadki przemocy, oraz informowanie społeczności lokalnej o dostępnych miejscach pomocy. A zatem samorządy gminne mogą organizować lokalne kampanie społeczne lub włączać się w ogólnopolskie inicjatywy w tym zakresie (np. kampania MRiPS „Nie bądź bierny – reaguj”). Do edukacji publicznej należy wykorzystać lokalną prasę (np. wykupując powierzchnię do publikacji artykułów dotyczących przemocy i możliwości pomocy, lokalne media radiowe, telewizyjne, internetowe (można zaplanować cykl rozmów z profesjonalistami), media społecznościowe itp. Edukacja publiczna obejmuje także dystrybucję materiałów edukacyjnych w społeczności lokalnej. Gmina może sama wyprodukować lub kupić ulotki, broszury, plakaty i przekazać je do różnych miejsc użyteczności publicznej – ośrodków pomocy społecznej, komisariatów policji, domów kultury, klubów seniora, punktów informacyjno-konsultacyjnych, przychodni lekarskich, czyli wszędzie tam, gdzie przychodzą mieszkańcy gminy i mogą wziąć sobie daną publikację. Przy zakupie publikacji z firm zewnętrznych zalecam przed nabyciem zapoznanie się z ich treściami, bowiem zdarzyło mi się, w ramach pracy w KCPU, otrzymywać materiały (z prośbą o opinię) zawierające niekatulaną wiedzę lub nieprawdziwe informacje.
Ważną częścią edukacji jest stałe informowanie o dostępnych miejscach pomocy i tych lokalnych, i tych ogólnopolskich, takich jak np. prowadzone na zlecenie KCPU Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia” (więcej o ofercie Pogotowia na stronie https://niebieskalinia.info/). Edukacja publiczna służy także profilaktyce przemocy choćby przez to, że pokazując jej symptomy, pozwala na wczesne rozpoznanie i zapobieganie eskalacji. Ale samorząd powinien uruchamiać także programy bezpośrednio przeciwdziałające przemocy, np. warsztaty umiejętności rodzicielskich rozwijające umiejętności wychowawcze i pozytywne relacje rodzinne bez sięgania po przemoc. - Doskonalenie kompetencji osób pracujących w systemie przeciwdziałania przemocy. Konieczne jest stałe podnoszenie kompetencji przedstawicieli służb i instytucji, którzy w swojej pracy spotykają się ze zjawiskiem przemocy. Należą do nich służby wchodzące w skład grup diagnostyczno-pomocowych. Wiedzę z zakresu przemocy, również tej dotyczącej dzieci, należy przekazywać szeroko – m.in. nauczycielom, lekarzom, pielęgniarkom, terapeutom uzależnień, wychowawcom w żłobkach i przedszkolach. Nie każdy będzie miał okazję pracować w grupie diagnostyczno-pomocowej, ale każdy może spotkać się z przemocą domową. Do tego rodzaju szkoleń czy konferencji warto także zapraszać księży Kościoła katolickiego oraz przedstawicieli innych wyznań, ponieważ mogą oni być pierwszym kontaktem w sprawach przemocy i powinni rozumieć ten problem oraz znać lokalny system pomocy. Ważne, żeby tego rodzaju szkolenia czy konferencje obejmowały nie tylko część dotyczącą przepisów prawych i realizacji procedury „Niebieskie Karty”, ale dawały również okazję do ćwiczenia rozmowy z osobami doświadczającymi przemocy i stosującymi przemoc domową oraz do pracy z nimi w ramach programów terapeutycznych czy oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych (te są adresowane do osób stosujących przemoc).
Niezwykle wartościową formą podnoszenia kompetencji, wciąż zbyt rzadko stosowaną, są superwizje. Superwizja daje wsparcie osobom pracującym z klientami, a doświadczony superwizor pomaga w analizie i doskonaleniu umiejętności poprzez omówienie konkretnych przypadków z pracy osób superwizowanych. W tym miejscu zachęcam Czytelników do posłuchania podcastu jednego z ekspertów KCPU Daniela Melerowicza, który poza działalnością w samorządzie gminnym, jest też psychoterapeutą i tłumaczy zalety superwizji na przykładzie psychoterapii www.strukturalab.pl/podcast-psycho-logiczne-czym-jest-superwizja/.
Warto przypomnieć, że KCPU prowadzi program potwierdzania kwalifikacji osób pracujących w zakresie przeciwdziałania przemocy domowej. Więcej informacji
na ten temat na stronie KCPU. - Zwiększenie dostępności pomocy dla osób doznających przemocy. Każdy samorząd powinien odpowiedzieć sobie na pytanie, czy osoby doświadczające przemocy – dorośli, ale także dzieci mogą uzyskać profesjonalną pomoc prawną i psychologiczną, socjalną, medyczną, i czy jest ona łatwo dostępna. Zapewnienie natychmiastowej i bezpośredniej pomocy osobom doznającym przemocy domowej jest warunkiem skutecznego zatrzymania przemocy; dotyczy to zarówno możliwości uzyskania wsparcia w ramach tzw. pierwszego kontaktu, jak i dostępu do specjalistów (prawnik, terapeuta, psychiatra itp.). Dlatego w ramach gminnych programów rekomendowane jest finansowanie różnego rodzaju miejsc pomocy – punkty konsultacyjne, grupy terapeutyczne, dofinansowanie ośrodków interwencji kryzysowej w zakresie, w jakim udzielają pomocy w związku z przemocą. Osobnym miejscem dedykowanym dzieciom są specjalistyczne placówki wsparcia dziennego, tzw. świetlice socjoterapeutyczne działające na podstawie ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Pandemia przyczyniła się do zmiany sposobu kontaktowania się i pracy z klientami – z bezpośredniego na online – dlatego rekomenduje się utrzymanie i rozwijanie tego rodzaju oferty pomocowej.
- Organizowanie, finansowanie programów oddziaływań (edukacyjnych, korekcyjnych, psychologicznych, terapeutycznych) adresowanych do osób stosujących przemoc. Skuteczne zatrzymanie przemocy domowej jest łatwiejsze, jeśli uda się podjąć pracę nie tylko z osobami doświadczającymi przemocy, ale także z osobami stosującymi przemoc. W związku z powyższym rekomenduje się wdrażanie i finansowanie programów oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych (jeśli osoby stosujące przemoc nie mają wystarczającego dostępu do tego rodzaju oddziaływań na terenie powiatu), psychologiczno-terapeutycznych oraz programów wspierających dla osób stosujących przemoc domową, których celem jest utrwalenie i wzmocnienie zmian zapoczątkowanych oddziaływaniami korekcyjno-edukacyjnymi lub psychologiczno-terapeutycznymi. Trudności z dostępem do tego rodzaju programów będą negatywnie wpływać na już i tak raczej niską motywację osoby stosującej przemoc do zmiany zachowania wobec najbliższych.
- Lokalne badania i diagnozy. Samorząd w ramach lokalnych diagnoz powinien podejmować także temat przemocy domowej – skali problemu, oceny jakości pomocy dostępnej w gminie, postaw społecznych i gotowości do reagowania, wiedzy o dostępnych miejscach pomocy itp. Dane statystyczne powinny być zbierane i analizowane każdego roku, natomiast badania populacyjne mogą być realizowane raz na 3-4 lata. Powtórzenia wymaga kwestia wynagradzania członków gminnych komisji, którzy biorą udział w pracach grup diagnostyczno-pomocowych. Zgodnie z ustawą o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, członkowie zespołu interdyscyplinarnego oraz grup diagnostyczno-pomocowych wykonują zadania w ramach obowiązków służbowych lub zawodowych. I jest to prawda w odniesieniu do pracowników jednostek organizacyjnych pomocy społecznej, policji, oświaty, ochrony zdrowia, czyli tych, którzy zatrudnieni są w instytucjach i otrzymują wynagrodzenie w ramach stosunku pracy. Natomiast członkowie gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych nie wykonują tych zadań w ramach obowiązków służbowych i zawodowych, a zasady ich wynagrodzenia określa Rada Gminy na podstawie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Dlatego członkowie GKRPA są uprawnieni do otrzymywania wynagrodzenia za wykonywanie zadań zarówno w zespole interdyscyplinarnym, jak i w grupach diagnostyczno-pomocowych. W przeciwnym razie byliby jedyną grupą, która pracowałaby bez gratyfikacji finansowej Warto podkreślić, że ustawa o przeciwdziałaniu przemocy nie zmieniła zapisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i wszystkie zadania z zakresu przeciwdziałania przemocy muszą być wpisane do gminnych programów, jeśli mają być finansowane w ramach środków z tzw. korkowego. Nie ma możliwości wyłączenia części dochodów z opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych i przeniesienia ich na gminne programy przeciwdziałania przemocy domowej i ochrony osób doznających przemocy domowej.
Do KCPU docierały informacje jakoby na szkoleniach z nowelizacji ustawy pojawiały się takie wytyczne ze strony osób prowadzących wykłady. Są one całkowicie
nieuprawnione. Choć, jak wskazałam wyżej, zakres wsparcia lokalnych systemów przeciwdziałania przemocy w ramach środków finansowych przeznaczonych na realizację gminnych programów jest bardzo szeroki. Dane gromadzone przez KCPU pokazują, że ok 6-7% z tzw. korkowego jest przeznaczanych na działania związane z przeciwdziałaniem przemocy domowej. Nie są tu uwzględnione wydatki na placówki wsparcia dziennego, obejmujące swoją pomocą także i dzieci z rodzin, w których stosowana jest przemoc. Pozwolę sobie zatem na łamach niniejszej gazety zaapelować do samorządów gminnych o zwiększenie wydatków na lokalne systemy przeciwdziałania przemocy w ramach opisanych wyżej obszarów.
Artykuł pochodzi z nr 7-8/363/2023 „Świat Problemów”.